Vestland får miljøvenlege snøggbåtar

Rart at ikke noen av de som er på gang, Fjellstrand med Medstraum, eller Brødrene Aa som har laget allerede 19 kops elektro katamaraner er med i dette anbudet. Burde jo vert billigst og bygget 3 Medstraumer til og satt inn på bybåtene i Bergen 2 til Askøy og en til Knarvik.
 
Rart at ikke noen av de som er på gang, Fjellstrand med Medstraum, eller Brødrene Aa som har laget allerede 19 kops elektro katamaraner er med i dette anbudet.
Ja, det er litt rart, men det kan jo hende de er med i bakgrunnen i ett eller flere av prosjektene, eller at de satser på å komme inn i byggefasen. Brødrene Aa var med i to av de fem gruppene i den opprinnelige studien for Trondheim-Kristiansund (Flyer 30 og Aero Hydrogen 40). Fjellstrand var også med der (Emaran). Men de er de to resterende forslagene som har gått videre, Transportutvikling (batteribytteløsning) og LMG (Zeff).
 
Rutepakke 2 omfatter flere lokale båtruter i tidligere Sogn og Fjordane fylke, ruter som i dag omfattes av samband i og mellom kommunene Kinn, Bremanger, Stad, Vik, Høyanger, Sogndal og Lærdal. Oppstart for rutepakken er 1. mai 2024, og skal vare til 1. mai 2036 med opsjon på ytterligere 2 år, heter det i meldingen.

 
Av nytt materiell på rutene blir det 3 nybygg + "Lysefjord" som skal til ombygging.
Norled kontraherer 2 nybygg, mens Florø Skyssbåt kontraherer 1 nybygg.
Nybygga blir til rutene i Florabassenget + kystvegsekspressen. Mens lysefjord blir i Sogn?

Florø skyssbåt sin "Øyservice" som i dag går i rute i Florabassenget, skal inn på ei anna rute i fylket.
 
Last edited:
Noken som veit kven som skal bygge desse tre 30 meter lange katamaranane?

Blir det Oma som vanleg siden Norled bygger stort sett hos dei, eller blir det Br. Aa siden Florø Skyssbåt har bygd hos dei tidligere?
 
Av nytt materiell på rutene blir det 3 nybygg + "Lysefjord" som skal til ombygging.
Norled kontraherer 2 nybygg, mens Florø Skyssbåt kontraherer 1 nybygg.
Nybygga blir til rutene i Florabassenget + kystvegsekspressen. Mens lysefjord blir i Sogn?

Florø skyssbåt sin "Øyservice" som i dag går i rute i Florabassenget, skal inn på ei anna rute i fylket.
Kan det være at "Øyservice" skal til Sogn evt. de to mindre rutene ut fra Måløy?
Det er vel ikke andre rute-kontrakter enn denne som Florø Skyssbåt er involvert i?
 
Last edited:
Kan det være at "Øyservice" skal til Sogn evt. de to mindre rutene ut fra Måløy?
Det er vel ikke andre rute-kontrakter enn denne som Florø Skyssbåt er involvert i?
Rutene i Måløy kan tenkes å vere aktuelle, då det også skal vere mulig å frakte gods på den ruta.
Til ruta i sogn er det i utgangspunktet samme bil krav som Sør i Florabassenget, men mindre pax.
 
Last edited:
Bare for å klargjøre hvilke ruter som sorterer under anbudene:

Anbud Rutepakke 1, midlertidig anbud 01.05.22-30-11-24 + inntil 2 år, Norled AS
23-501 Sogn-Bergen
23-531 Nordfjord-Bergen
Dagens båter vil sannsynligvis fortsette.

Anbud Rutepakke 2, 01.05.24-30.04.36 + 1+1 år, Norled AS og Florø Skyssbåt AS
14-156 Kaupanger-Frønningen
14-185 Vik-Ortnevik
14-242 Ortnevik-Måren-Nordeide
14-631 Florø-Veiesund-Stavang-Askrova-Svanøy
14-641 Florø-Barekstad-Batalden-Fanøy-Rognaldsvåg-Kinn
14-854 Måløy-Silda
14-855 Måløy-Gangsøy-Risøy
3 nybygg + "Lysefjord", "Øyservice" og et-par båter til.

Anbud Rutepakke 3, 01.05.22-30.06.34 + inntil 4 år, Vidar Hop Skyssbåter AS
14-318 Gulen-Ytre Solund
14-333 Hardbakke-Kolgrov-Utvær
14-334 Hardbakke-Nåra-Mjømna
14-335 Hardbakke-Midre Solund-Gåsvær
14-336 Nord Solund
1 nybygg + "Solundir" og "Fjordcruise"

Anbud Kystvegekspressen, midlertidig anbud 01.05.24-30.04.25 + inntil 4 år, Norled AS
14-661 Selje-Måløy-Smørhamn-Florø

Intensjonskontrakt Klosterbåten, 01.10.21-01.08.22, Selja Sjø AS
14-875 Selje-Selja
 
Last edited:
Glømte at Kaupanger-Frønningen var med her.
Øyservice kan passe på 14-156 Kaupanger-Frønningen.

Spent på kva som blir reservefartøy.

1642457759010.png
 
Glømte at Kaupanger-Frønningen var med her.
Øyservice kan passe på 14-156 Kaupanger-Frønningen.

Spent på kva som blir reservefartøy.
Er vel 2 båter til som trengs i tillegg til de som er kjent, en reservebåt som du nevner og en båt til enten Måløy-Silda/Måløy-Gangsøy-Risøy eller Kaupanger-Frønningen, alt etter hvor "Øyservice" havner.

Hvis de går for alternativet med 20PBE på Frønningen, kan vel dette løses med en av reserveferjene Norled har i Sognefjorden, eller en av dem som ligger i opplag i Stavanger.
 
Er vel 2 båter til som trengs i tillegg til de som er kjent, en reservebåt som du nevner og en båt til enten Måløy-Silda/Måløy-Gangsøy-Risøy eller Kaupanger-Frønningen, alt etter hvor "Øyservice" havner.

Hvis de går for alternativet med 20PBE på Frønningen, kan vel dette løses med en av reserveferjene Norled har i Sognefjorden, eller en av dem som ligger i opplag i Stavanger.
Mulig Kvernsund kan være aktuell ved 20PBE-alternativet?
 

Øyservice skal forlengast, og blir verande som reservefartøy.

Utdrag fra artikkelen:
Så kva skjer med dei andre båtane i Florø Skyssbåt? MS "Øyservice" skal inn til Brødrene Aa og forlengast. Båten i karbonfiber skal vere klar og kunne operere som reservebåt for nye Dagning eller dei andre av søsterskipa til Norled innan våren 2024.
 
Last edited:
Vestland Fylke/Skyss velger også å gå for midlertidig anbud på rutene Bergen-Kleppestø og Bergen-Frekhaug-Knarvik
doffin/tendsign

Bergen-Askøy: 01.01.23-03.12.23 + opsjon for minimum 2 måneder av gangen frem til 19.01.25
Hovedfartøy: 290 passasjerer og 15 sykler, HSC2000, Skyss-profil.
Reservefartøy: innen 6 timer (buss innen 2 timer), 199 passasjerer og 10 sykler.

Bergen-Frekhaug-Knarvik: 01.01.23-02.07.23 + opsjon for minimum 2 måneder av gangen frem til 19.01.25
Hovedfartøy: 180 passasjerer og 15 sykler, HSC2000, Skyss-profil.
Reservefartøy: innen 6 timer (buss innen 2 timer), 1 båt med plass til 147 passasjerer og 10 sykler eller 2 båter hvor det største har plass til 97 passasjerer og 10 sykler .

Fartøyene skal ha landgang både i baugen og på sidene, reservefartøy kan benyttes 20 dager pr. år.
Det må leveres separate anbud for hver rute.
 
Last edited:
Forstår det slik at når det gjelder Kystvegekspressen Florø-Smørhamn-Måløy så skal denne legges om i forhold til i dag, den forlenges til Selje og skal få rutetider som gjør at folk kan pendle begge veier. Den skal heller ikke betjenes av kombibåt, men ren passasjerbåt.

Kan "Fjordsol" eller "Fjordglimt" kan være aktuelle her siden "Medstraum" skal overta den ene ruten på Stavanger-Byøyene-Hommersåk?
 
I tillegg skal hastigheta opp med 3 knop slik at reisetida mellom Måløy og Florø går ned med minutt, dvs fra 1 time og 29 minutt i dag til 1 time og 20 minutt
 
Back
Top