Birka Cruises leggest ned

Refvik

Administrator
Staff member
Vi slutar kryssa - tack för oss!

Som vi har längtat under hela våren och försommaren efter att få hälsa dig välkommen ombord igen. Det blir dock inte alltid som man tänkt sig och efter att ha kryssat under 49 år på Östersjön lägger vi nu till för gott.

Anledningen till att våra kryssningar läggs ner är de ekonomiska konsekvenserna i Covid-19 pandemins spår som har slagit hårt mot oss och hela kryssningsbranschen. Osäkerheten kring hur resandet kommer utvecklas har också bidragit till att vi tvingats fattat detta beslut efter att ha utvärderat alla tänkbara alternativ.

Om du har en resa bokad med oss får du automatiskt full återbetalning.

Din resa omfattas av paketreselagen och det betyder att vi automatiskt kommer ge dig full återbetalning. Du behöver alltså inte göra något själv utan kan invänta återbetalning från oss. Vi arbetar på i tur och ordning utifrån avresedatum och ber om överseende med att det kan en tid innan du har pengarna på ditt konto. Vi beklagar att vi tvingats fatta detta beslut och att det förändrar dina resplaner.

Alla vi som arbetat i Birka Cruises vill passa på att tacka dig för alla glada skratt och uppmuntrande kommentarer genom åren. Det sägs ju att gästen gör festen och det har du som vår gäst verkligen gjort. Stort tack för allt!

Kilde: Birka Cruises

"Birka Stockholm"
Birka_June_2013.jpg

Foto: Arild Vågen
 
Noken som har hørt kva som skjer med "Birka Stockholm"
Birka Stockholm.jpg
Foto: via Ålands Sjöfart
 
Ser art "Birka Stockholm" er på vei til Øresund Drydock Ship Repair Yard, er det dokking i forbindelse med at den har låge 2 år i opplag, eller skal den til med noko konkret og da evt. solgt?
 
Noe slektskap med Silja Line sine ferjer fra tidlig 80-tall tro, mtp det svære panoramavinduet i fronten?
 
A disaster since 2 years with BIRKA STOCKHOLM. Was longtime for sale for 100 Mio. Euro ! The problem is, that this ship is built in 2004 - but with the standard of cruise-ships from ca. 1990. All other cruise-ships built in this century normally has so much balcony-cabins as possible.
Now today - a cruise-ship without balcony-cabins is nearly nothing worth anymore. Furthermore there is no really highlight onboard, no special-design etc. . F.ex. VIKING CINDERELLA (1989) has a big panoramic window over 5 floors and big theatre-bar-area ("Nightclub") over 3 floors with big shows every day. SILJA can offer a big pedestrian-area in the middle of her ferries. But there is no reason for to "test" this ship BIRKA STOCKHOLM. The size is also too small, to inefficiency, small bar-area, small pool-area, normal standard-restaurants - so there is no reason for just to book this ship. People in Stockholm can choose daily cruising with a number of better and bigger ships from VIKING LINE, SILJA LINE, TALLINK and many other big "really" cruise-ships (AIDA, TUI, MSC, COSTA etc.) . There will be no buyer today and in the next years. Maybe for 10 Mio. it is possible to sell her - but the owners want much more because the ship is not really so old on the paper - but from the layout and design she is from ca. 1990. It is "ok" to stay there 1 night onboard - and for this she was built - but for longer cruises this ship is much too small, all public-spaces and rooms inside and all cabins are very narrow and small also. BIRKA STOCKHOLM is the opposite of generously - therefore there is also no future as Expeditions-ship. Look this video from 2007 from a 23-hours-cruise with only a few people onboard. If it is fullbooked with 1800 people it is catastrophic... .

Only to compare:
The JEWEL OF THE SEAS has exactly the same age as the BIRKA STOCKHOLM - but she looks circa 15 years more modern - with many big balcony-cabins and suites, very big spaces and halls inside, gigantic atrium and skybar, very big pool-area etc. . And this is already one of the oldest and smallest of the Royal Carribean fleet. https://i.ytimg.com/vi/dMDxCu9Nvb4/maxresdefault.jpg
So who is now interested to buy a 2004-built ship with a standard from 1990 for extrem much money ?
Also the size is a problem - today 3000, 4000, 5000, 6000 Pax in double-bed-cabins is normal and efficient for a modern cruise-ship - but not 1800 Pax in 8qm 4-bunkbed-cabins. And for an exclusive expedition-ship it is to big and the opposite of luxury with 177m x 28m.

Also an expensive renovation with big balcony-cabins will not be much better - then there is still a mini-pool, mini-bar, standard-restaurant, very small cabins etc. . I see only these both options:
1) continue 23-hours-Tax-free-cruises to Mariehamn for the next couple of years so cheap as possible with Filipino-crew, Bahamas-registration etc. - maybe also in change with cruises Helsinki-Mariehamn - month A from Stockholm, month B from Helsinki etc. . So they can always offer cheaper cruise-prices as Viking and Silja Line and the cheapest people (f.ex. a 18-years-birthay-teenager-group) will then always book BIRKA and is also happy with a very small disco onboard. There are always many swedish and finish people who need these 23-hours-cruises only for to buy some bottles vodka/whiskey much cheaper than on land - so id VIKING offers cruises f.ex. from 23,- Euro, SILJA maybe from 30,-, BIRKA can offer it from 15,- / 16,- / 17,- / 18,- and has good chances for to get all "cheap" people without any special expectations. To be "the LIDL on sea" can be chance.
OR
2) sell it now for 8, 9, 10 Mio. Euro (what is ca. the double-scrap-price) f.ex. as hotel-/accomodation-/refugees-ship and forget it. The former big cruise-ferry from St.Peter Line is now an accomodation-ship, many big old ferries are in use in Italy for refugees-accomodation/quarantäne, use for conferences, sport-events, hospital-ship etc. . It was a big error made in 2002/2003 when this ship was ordered with a much too old design and too small layout. So better now if the owner ECKERÖ forget it and take the few millions from a sale for to invest (with some other money from the ferry-routes) in the next (used) ferry f.ex. to have 2 ferries on the busy route Tallinn-Helsinki instead of only 1 or a more modern ship on the Grisslehamn-route to Aaland. To hold this BIRKA STOCKHOLM longer will costs only more money and will not change the situation. Also in 3, 5 or 8 years nobody will pay more for this ship.
 
Last edited:
Gotlandsbolaget köper M/S Birka Stockholm och startar kryssningar till Åland och Gotland

Gotlandsbolaget har köpt M/S Birka Stockholm av Rederiaktiebolaget Eckerö för cirka 38 MEUR. Fartyget kommer att användas i trafik mellan Stockholm, Mariehamn och Visby.

”Birka Stockholm är ett renodlat passagerarfartyg, och vi ser stora möjligheter för henne att komplettera Gotlandstrafiken. Under 2022 fortsatte vi att renodla vår fartygsflotta för att fokusera på infrastruktur och framtidens sjöfart. Med Birka Stockholm befäster vi ytterligare vår position inom passagerarsjöfart i Östersjön”, säger Håkan Johansson, Vd Gotlandsbolaget.

Birka Stockholm är för många känt som kryssningsfartyg mellan Stockholm och Mariehamn, en verksamhet som lades ner under pandemin. Nu kommer Gotlandsbolaget tillsammans med dotterbolaget Destination Gotland att använda fartyget för att erbjuda kryssningar, och som ett komplement till befintlig Gotlandstrafik.

Birka Stockholm kommer att erbjuda tax-free och trafikera Stockholm, Mariehamn och Visby med varierande trafikupplägg beroende på säsong.

”Det finns en marknad för denna typ av kryssningar i Östersjön, och trafik till Visby delar av året kommer stärka intresset ytterligare. Visby har blivit en alltmer attraktiv kryssningshamn, och vi ser det som en fin möjlighet att både utveckla vår verksamhet, och skapa nya besöksanledningar till Gotland. För gotlänningar innebär det ett ökat antal avgångar för de som har mer tid och inte har med sig bil, eller vill göra en nöjeskryssning”, säger Marcus Risberg, Vd Destination Gotland.

Birka är ett renodlat passagerarfartyg utan bildäck. Den nya sträckan kommer att erbjuda tax-free, mat och underhållning och passagerarna kommer att kunna välja vilka sträckor de vill åka med. Uppstarten innebär även nya arbetstillfällen inom svensk sjöfart.

”Det innebär nya arbetstillfällen under svensk flagg, och vi kommer även utveckla vår organisation i land. Nöjeskryssningar är en annan produkt än den vi har idag”, fortsätter Marcus Risberg.

Planen är att verksamheten ska starta våren 2024, och arbetet med att utveckla organisation och erbjudande inleds omgående.

”Gotlandsbolaget har fört Gotland och fastlandet närmare varandra sedan 1865. Nu för vi även Gotland och Åland närmare varandra”, avslutar Håkan Johansson.
 
 
Back
Top