Havila Kystruten, Bygg nr. 1093, 1094, 1193 og 1194 ved Tersan Shipyard, Havyard 923 "Havila Capella/Castor/Polaris/Pollux"

Thank you very much Jose. That's a very interesting article, as it also contains a lot of info about the Ritz Carlton ship(s). There still seems to be only one order from them (instead of three as suggested earlier) and launching is next month. Also interesting that Tersan doesn't seem to have issued a press release about the Havila order or the first steel cutting. Maybe they are too busy!
 
@Refvik: I think they will. Remember they have built many ferries and an accomodation ship for PEMEX (REFORMA PEMEX). However, I do think they will have to hire a lot of subcontractors as there was not many personnel left at Barreras before they signed the Ritz Carlton deal. That is always a risk. Just look at what is happening at Flensburger at the moment with the Irish Ferries ship. I think Kongsberg bit off more than they could chew there...
 
Dei to ved Tersan blir bygg nr. 1093 og 1094

Tersan.jpg
 
Havila Kystruten har valgt byggeverft – Utløser milliardkontrakt til Havyard

Tersan og Barreras skal bygge de fire skipene til Havila Kystruten og Havyard Design & Solutions skal levere skipsdesignet og en omfattende norsk utstyrspakke til alle skipene.

- Det er gledelig å kunne løfte de siste forbehold på byggekontraktene noe som sikrer leveranse i 3. og 4. kvartal 2020», sier administrerende direktør i Havila Kystruten, Arild Myrvoll.

Konsernsjef Geir Johan Bakke i Havyard Group sier denne kontrakten er en milepæl.

- Dette er en rekordkontrakt for Havyard Design & Solutions og er med å befeste vår posisjon som et maritimt teknologikonsern i verdensklasse, med bred kompetanse i mange segmenter, sier konsernsjef Bakke.

Arbeidet godt i gang

Havyard Design & Solutions har over lengre tid arbeidet med designet, og stålklassetegningene er allerede klare noe som betyr at stålkutting vil starte allerede på denne siden av nyttår.

Selskap i Havyard-gruppen og andre norske utstyrsleverandører skal levere utstyr i pakken og kontrakten vil gi ringvirkninger i den norske maritime klyngen.

Designsjef Arve Helsem Leine i Havyard Design & Solutions uttaler:

- Den tette samhandlingen mellom kunde og aktørene i den maritime klyngen har muliggjort et design og en utstyrspakke som virkelig oppnår de egenskapene kunden var ute etter

Han får støtte av Gisle Vinjevoll Thrane, Salgsdirektør i Havyard Design & Solutions som er fornøyd med at de nå har trådt inn i enda et nytt segment.

- Kompetansen, erfaringen og verktøyene vi og våre samarbeidspartnere har gjør oss i stand til å ta på oss stadig nye utfordringer fra våre gode, krevende kunder, sier Gisle Vinjevoll Thrane.
Grønn skipsfart langs den norske kyst

Havyard Design & Solutions har ved hjelp avanserte simuleringsmodeller, teknologiske nyvinninger, og maksimalt tilpasset skrog og utstyr designet et skip som skal klare kravene satt av Samferdselsdepartementet med god margin. Skipene fra Havila Kystruten vil dermed stå for et betydelig bidrag til å bevare miljøet langs ruten skipene skal operere i.
 
Leverer rekordstor batteripakke

Norwegian Electric Systems og Norwegian Control Systems har fått rekordordre med levering av hybrid elektro fremdriftssystem og kontroll systemer fra bro til propell til Havila Kystruten. Dette er verdens største batteripakke som skal leveres til skip, heter det i en pressemelding.

Ordren gjør at Havila Kystruten skal kunne innfri kravene til utslippsfri seiling i verdensarvfjordene fem år før regjeringens frist.
– Med denne ordren viser vi at vi har den rette teknologien inn mot fremtidens krav om lavere utslipp og grønnere skipsfart, sier Sales Support Manager Henry Myhre og administrerende direktør i Norwegian Electric Systems, Tor Leif Mongstad.

Norwegian Electric Systems (NES) skal levere komplett hybrid fremdriftssystemer med batteripakken Energy Storage System som har en kapasitet per skip på 6100 kilowattimer, mer enn dobbelt så mye som de største batteriferjene. I tillegg inneholder leveransen ladeplugg for ladding fra land.

Les meir på sidene til Maritimt Magasin

bilde1.jpg

Illustasjon: Havila Kystruten
 
Rolls-Royce skal levere fremdriftssystemet til Havila Kystrutens fire nye skip

Havila Kystruten AS har bestilt fire nye cruiseferger som får Havyard 923 design. Rolls-Royce Commercial Marine skal lever LNG-systemet med motorer og hovedpropeller til alle de fire skipene.

Havila Kystruten vil fra januar 2021 seile med fire skip på kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Rederiet har valgt å bygge to av skipene ved Astillero Hijos de J. Barreras i Spania, og to ved verftet Tersan i Tyrkia.

Rolls-Royce skal levere et integrert system for LNG-drift og propulsjon til alle de fire skipene. De inkluderer to LNG-tanker med prosesseringssystem samt kontroll og sikkerhetssystemer. Fire Bergen gassmotorer per skip er også en del av løsningen. Fremdriftspropellene blir Azipull med permanent magnetmotor (PM) og skipene får også tunnel thrustere med PM-motor. I tillegg skal Rolls-Royce levere Neptune 200 stabilisatorer.

Propellene Azipull L med integrert PM-motor er utviklet i nært samarbeid med skipsdesignere for å sikre optimal tilpassing til skroget. De har et smalt design, og gjør det mulig å gi skipet et slankere skrog. De er også en perfekt match til dette prosjektets mål om økt effektivitet og lave utslipp. PM tunnel thrustere gir lite støy og vibrasjoner, og kombinert med stabilisatorer som gir redusert rulling i sjøen, så vil både passasjerer og mannskap få en mer komfortabel reise.

Bergen-motorene som skal leveres som en del av LNG-systemet til Rolls-Royce er i drift på en rekke fartøy i dag, både i handels- og passasjertrafikk og offshore. Hvert skip får to motorer med ni sylindre og to med seks. Motoren kan drives med variabel fart for å bidra til lavt energiforbruk og lavere utslipp. I dette oppdraget er to separate LNG-systemer tilpasset i samarbeid med rederiet og de får fleksibilitet til å bunkre begge tankene fra samme side av skipet, i tillegg blir det mulig å forsyne fremre og bakre maskinrom fra begge tankene. Det gir lite tap av energi og samtidig fleksibel drift.

– Havila Kystruten har valgt et LNG-system som bygger på vår lange erfaring med denne typen systemer, utviklet for å være robuste og pålitelige i tøffe værforhold. Ikke minst har de valgt et system som vil gi signifikant reduksjon av utslipp til miljøet sammenlignet med konvensjonell dieselmotorer, sier Steinar Oppdal, teknisk produktsjef for LNG-systemer i Rolls-Royce Commercial Marine.

Den valgte Bergen-typen fra Rolls-Royce reduserer klimagassutslipp (GHG) med omtrent 20 prosent sammenlignet med en tilsvarende dieselmotor, og svarer til IMO Tier 3-kravene. Hele LNG-systemet er utviklet med tanke på sikkerhet og har kontainere med doble vegger i rustfritt stål.
 
The two vessels at Barreras will be "Havila Polaris" and "Havila Pollux"

And the two at Tersan will be "Havila Capella" and "Havila Castor"
 
Thanks! The second of the two ships from Barreras was supposed to be subcontracted locally to another yard (probably Metalships). Is there any news on that?
 
Slår tilbake mot spekulasjonene – lover å ta med biler

Havila avviser ryktene om at deres splitter nye skip ikke har plass til å frakte biler når de tar over deler av kystruten fra 2021.

Det har vært spekulert fra flere hold om at Havilas nye skip som blir satt inn på Kystruten ikke skal ta med seg biler.

Bergens Tidende slo blant annet fast i dag at Havilas nye skip ikke ville ha bildekk.

Men i dag avkrefter rederiet spekulasjonene og lover at de skal frakte biler når de skal inn med fire skip i Kystruten fra 2021.

– Slik vil vi blant annet ha god plass til både batteripakkene, frakt av biler og gods sånn at vi kan gi reisende og folk langs kysten et best mulig tilbud, sier administrerende direktør i Havila Kystruten, Arild Myrvoll.

Vil få plass til ni biler

Blant dem som fryktet et svekket tilbud på Kystruten for bilistene, er SV-politiker Mona Fagerås.

Hun utfordret i dag samferdselsminister Jon Georg Dale på at Havila ikke skulle frakte biler. Dette viser seg nå å være feil, noe Fagerås er svært glad over.

– Det er positivt og kjempeviktig at Havila er så tydelige, for dette har skapt stor uro. Det å ta med seg bilen på båten er både en miljøvennlig og en fin måte å reise på, sier Fagerås mandag kveld.

Årlig er det mellom 25.000 og 30.000 som velger å ta med seg bilen når de reiser kortere eller lengre strekninger langs norskekysten, opplyser Hurtigruten.

Havilas skip vil få plass til å ta med seg ni biler.

Å la passasjerene ta med seg biler er ikke en del av avtalen med staten, verken i den nåværende eller kommende anbudsperioden.

– Vi vet hvor viktig dette er for folk langs kysten og for de reisende. Derfor har vi lagt dette inn som en del av tilbudet Havila Kystruten skal gi, sier Myrvoll.

Men til tross for gode nyheter legger ikke Fagerås i SV skjul på at hun er skuffet over at ikke Hurtigruten gjør det samme.

– Det store spørsmålet er jo om Hurtigruten skal være et tilbud til kystens folk, eller et ensidig turistprodukt, sier hun.

Hurtigruten fortsatt i tenkeboksen

Hurtigruten har i dag bilkapasitet på alle sine båter med unntak av MS «Lofoten».

– Vi i Hurtigruten har tilbudt dette som en ekstraservice til befolkningen langs kysten, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

– Da anbudet skulle lyses ut, arbeidet vi hardt for at Samferdselsdepartementet skulle ta med bilkapasitet som en del av den nye avtalen. Det fikk vi dessverre ikke gjennomslag for, sier kommunikasjonssjefen.

Mens Havila nå bekrefter at deres skip skal kunne frakte biler, er likevel Hurtigruten i tenkeboksen for hva de skal gjøre når det nye anbudet trer i kraft.

– Hurtigruten skal fremdeles ta last og passasjer og skal fremdeles seile langs kysten hver eneste dag. Om vi skal ha egne bildekk om bord avhenger av en rekke eksterne faktorer, som vi er nødt til å komme tilbake til litt senere, sier Ege.

Kilde: NRK Nordland
 
Back
Top