HSC tråden, de travle hurtigbåtene våre

"Frøyfart" hogges?
View attachment 13742
Foto: Vidar Karlsen

– Så har MS Frøyfart avsluttet sin tjeneste for øyfolket, og ankommet sitt siste stopp i Stokksund.

Det sier skipper Aasmund Ingar Hammervold onsdag ettermiddag. Han har vært skipper på MS Frøyfart i vel 14 år, og var skipper på den siste turen.
– Det er jo litt vemodig da, Frøyfart utført et solid stykke arbeid i Øyrekken. Den er vel en av de eldste hurtiggående rutebåtene på kysten, det er en tid for alt, sier Hammervold.

– Hverdagshelt​

Han er langt ifra alene om å føle på vemod og takknemlighet. I kommentarene på Facebook står det blant annet:

– Hverdagshelt denne båten! Hel ved!

– Takk for lang og god tjeneste!

– Vårt første møte med rutebåt i øyrekka. Solid og stødig!
– MS Frøyfart hadde sin siste tur i dag da den kjørte fra Kvernhusvik til Stokksund. Der ble den fortøyd kl. 09:50 i dag.

Det bekrefter Mariann Grønseth, administrerende direktør i Torghatten Midt AS.

– Fartøyet har betjent Øyrekka som reserve i en årrekke, og mannskapet som seilte den tid fikk sin siste hederstur med fartøyet, sier hun.

Hurtigbåten Frøyfart gikk i rute i Øyrekka frem til 2014, før den ble erstattet av MS Vetlefjord. Men den har ofte blitt brukt ofte som reservefartøy for Vetlefjord.
 
Ex "Gjerøy" har fått nytt navn som er "Experience Bergen". Det er Fjordcharter Norway A/S som har kjøpt den. Båten er forøvrig på tur til Bergen. Nord av Rørvik nå.
 
I Skipsregisteret står TORGHATTEN MIDT AS som eigar av både "Trondheimsfjord I" og II, men Norled har overteke ISM-ansvaret. Det tyder på at Norled leiger begge. Nokon som veit kor lenge leigeavtala gjeld?
 
Det kunne se ut som om de holdt på å fjerne Kystekspress logoen (med spekkhoggeren) på Ladejarl i dag, mulig det kommer Norled der også?
 
Ser også at den gamle AtB-logoen og "bølgene" også er byttet ut med den nye AtB-logoen.
Kan det skyldes krav fra AtB? Ser jo også "Fjordjarl" har fått lik profilering og denne er vel også bare reserve/midlertidig...
 
I Skipsregisteret står TORGHATTEN MIDT AS som eigar av både "Trondheimsfjord I" og II, men Norled har overteke ISM-ansvaret. Det tyder på at Norled leiger begge. Nokon som veit kor lenge leigeavtala gjeld?
Det er vel trolig til nybyggene "Mjølner" og "Magni" er klare;

Bygging av fartøy og oppstart

Rute 810
  • Januar 2023: Oppstart bygging av fartøy, MS Mjølner.
  • April 2024: Ferdigstilling og overlevering av MS Mjølner.
  • April 2024: Driftsstart av MS Mjølner.
Rute 800
  • Februar 2023: Oppstart bygging av MS Tyra og MS Vår.
  • Juni 2024: Ferdigstilling og overlevering av MS Tyra.
  • Juli 2024: Driftsstart av fartøy MS Tyra.
  • September 2024: Ferdigstilling og overlevering av fartøy MS Vår.
  • September 2024: Driftsstart av fartøy MS Vår.
Rute 805
  • November 2024: Ferdigstilling og overlevering av MS Magni.
  • November 2024: Driftsstart av MS Magni.
 
Her er det valgt dårlige løsninger. Med batteribytte , som mange hurtigbåter i andre regioner får nå, kunne rutene gått som før. Hybridløsninger er også planlagt flere steder.

Da elfergen Ampere kom i drift, viste det seg raskt at den burde hatt et reserveaggeregat som var stort nok til å holde den i drift uten lading. Så alle el-fergene etter denne fikk det, basert på den erfaringen. Men så bygger man altså 8 år senere en hurtigbåt som hverken har reserveaggerat eller batteribytte.
 
Last edited:
Vi gratulerer vårt trofaste medlem Hjørundfjord Fjordservice AS med innkjøp av MS Ofoten Express som går inn i beredskap og skoleskyss i Hjørundfjorden på Sunnmøre, sammen med MS Hjørundfjord. Begge disse båtene beviser at veIdimensjonerte komposittbåter definitivt kan leve lenge. Selskapet har i sesong regelmessige tenderoppdrag for Hurtigruta ved Øye. Denne fjorden er undervurdert, og en av de virkelig vakre og uberørte langs kysten vår. Vi anbefaler et besøk. Rederiet har i mange år vært administrert av kaptein Oddvar Olsen som nå tar et steg til siden og slipper til neste generasjon v/Tommy Riise Olsen. Han går ut av læreryrket og satser nå friskt som skysskar. Vi ønsker lykke til med kommende sesong!
Klide: Hurtigbåtforbundet HRF
419883195_899602345503646_5488567158557371750_n.jpg
Foto: Ukjent

420171767_899630765500804_5446230810442270374_n.jpg
Foto: Håvard Askeland
 
Back
Top