Anbud Trøndelag 2024 og 2025

Det sies at tilstanden på salong og lignende ikke er tilfredsstillende der. Og Ramtind brukes vel også en del i Bindalen, går endel turer mellom Røytvoll-Harangsfjord-Skotnes.
Vet ikke hvordan kravene er i Bindal, mulig "Frøyaferja" kunne gått der
 
Vet ikke hvordan kravene er i Bindal, mulig "Frøyaferja" kunne gått der
Ja det er jo en mulig løsning, tror eneste kravene er et fartøy som kan frakte større kjøretøy enn det Ørtind kan ved behov.

Det er vel ikke så mange andre fartøy å ta av ? Må vel være lukket i en ende? Lofotferje1, men den er jo heller ikke særlig stor.
 
Torghatten Midt og AtB vil nå finne alternativer for å møte kapasitetskravene fra Trøndelag fylkeskommune. Torsdag 16. november ble MF Helgøy rammet av brann under pågående oppgraderingsarbeid ved et verft. Fergen, som var planlagt å inngå i sambandet Dyrøy-Mausund-Sula fra 2. januar, ble vesentlig skadet i brannen og vil dessverre ikke kunne erstatte MF Frøyaferja fra denne datoen. Hendelsen er svært uheldig for både Torghatten Midt og AtB, da MF Helgøy ville utgjort en betydelig forbedring av sambandet. Fergen skulle gi bedre kapasitet, bedre kundeopplevelse og bedre manøvreringsegenskaper i dårlig vær. Torghatten Midt og AtB skal i nær fremtid sette seg sammen for å se på løsninger som kan oppfylle kontraktens krav til styrket kapasitet, slik dette er bestilt fra Trøndelag fylkeskommune. Fra 2. januar vil dagens ferge, MF Frøyaferja, betjene rute 825. Rutetabellen som er utarbeidet i samarbeid med Frøya kommune for direktetilbudet Dyrøy-Sula og Dyrøy-Mausund, vil starte som planlagt fra 2. januar, men med MF Frøyaferja som det operative fartøyet. MF Frøyaferja har tjent Øyrekka godt i mange år, og det er positivt at fartøyet var tilgjengelig og ikke allerede tiltenkt nye oppgaver fra januar 2024.
 
Kan se ut som "Trondheimsfjord II" blir å fortsette på Trondheim - Vanvikan etter Norled overtar fra nyåret.
Screenshot_20231202_212158_Gmail.jpg
 

Bygging av fartøy og oppstart

Rute 810
  • Januar 2023: Oppstart bygging av fartøy, MS Mjølner.
  • April 2024: Ferdigstilling og overlevering av MS Mjølner.
  • April 2024: Driftsstart av MS Mjølner.
Rute 800
  • Februar 2023: Oppstart bygging av MS Tyra og MS Vår.
  • Juni 2024: Ferdigstilling og overlevering av MS Tyra.
  • Juli 2024: Driftsstart av fartøy MS Tyra.
  • September 2024: Ferdigstilling og overlevering av fartøy MS Vår.
  • September 2024: Driftsstart av fartøy MS Vår.
Rute 805
  • November 2024: Ferdigstilling og overlevering av MS Magni.
  • November 2024: Driftsstart av MS Magni.
 
Mulig forsinkelser på levering:

Varsler forsinkelser på nye hurtigbåter: – Alt tar dobbelt så lang tid​

Selskapet som skal overta driftsansvaret for hurtigbåtene i Trondheimsfjorden forteller at de elektrisk drevne båtene kan bli forsinket.

Planen er at hurtigbåtene skal byttes ut med totalt fire nye katamaraner, drevet på strøm. Fartøyene har forskjellige leveringsdatoer fra verftene Oma Båtbyggeri og Br. Aa, og vil bli levert i første halvår 2024.

– Men det er riktig av meg å si at vi har utfordringer. Det kan godt være at båtene er i orden, men det nytter jo ikke om vi ikke har batterier om bord.

Det sier Bjørn Egil Søndenå, Hurtigbåtsjef for Norled, til Fosna-Folket.

Han forteller at det er noen utfordringer med leveringsdatoen.

– Fordi verden nå er sånn skrudd sammen at alt tar dobbelt så lang tid, deriblant batterileveranser. Så det kan hende at det blir noen forsinkelser for disse nye båtene, sier han.

– Ved ny utvikling av hurtigbåter for å tilpasse det grønne skiftet, er det naturlig at vi opplever utfordringer. Det kan godt være at båtene er ferdig bygget, men slik som verdensmarkedet er nå, kan det komme forsinkelser av batterileveranser, eller annet utstyr til fartøyene, sier han videre.
 
I følge atb.no skal det i ruteområde 2 (Øyrekka) settes inn en helt nytt fartøy. Meg bekjent er det "Vetlefjord" som skal inn her og ho er langt fra helt ny :p
Videre skriver de at i Ytre Namdal og Osen skal det settes inn "et mer driftssikkert og miljøvennlig nytt fartøy". Det stemmer nok for Ytre Namdal, men vil jo tro at også "Osen" (ex: "Meløytind") er å regne som et aldrende fartøy. Hvertfall i forhold til 17 år yngre "Osenfjord" :)

1703788101177.png
Utklipp fra atb.no
 

Attachments

  • 1703788124686.png
    1703788124686.png
    18 KB · Views: 15
Det er jo et "nytt fartøy" i forhold til det som var tenkt å sette inn. Dette betyr vel muligens at man anser "Helgøy" for å være 'beyond rescue'?
 
Det er jo et "nytt fartøy" i forhold til det som var tenkt å sette inn. Dette betyr vel muligens at man anser "Helgøy" for å være 'beyond rescue'?
"Helgøy" trur jeg ikke kommer i rute, men uansett var den tiltenkt rute 825 Dyrøy - Mausund - Bogøy - Sula. Ruten atb.no omtalte at det skulle settes inn nytt fartøy gjelder rute 820 Dyrøy - Sørburøy -Gjesingen - Halten :)

Videre står det på atb.no "MF Helgøy skulle bygges om og oppgraderes. Fartøyet er erstattet av MF Frøyaferja."

1000018078.jpg
MS Vetlefjord. Foto: Uavpic via atb.no
 
Fjordjarl kom nedover fra Svolvær 28/12 ja. Teisten var også innom stoppene på vei oppover, så den er gjerne reserve.
 
Last edited:
810 Trondheim - Vanvikan
Grunnet kaiforhold i Vanvikan innstilles ruten fra 2/1-24 kl. 05:50 og inntil videre. Alle avganger utføres med buss iht rutetabell.
 
Back
Top