Skal hun innom noko modernisering/ ombygging for hennes nye ruteområde?Ser ut som om Helgøy er på vei sørover allerede, skal den på noe annet oppdrag før den skal inn i rute utpå Frøya?
Er ikke "Ramtind" bundet opp som reserve for bilførende hurtigbåt i Brønnøysund-området?Det var litt uventet siden Torghatten Midt eier "søsterferja" "Ramtind"....
Hva skyldes dette, motorkraft, Universell utforming?
Er også spent på hvilke fartøy Norled vil bruke i oppstarten....
Stemmer, er vel en del av kontrakten for "rute 18-111 Bindal" at de skal ha et større fartøy tilgjengelig for frakt av større kjøretøy. Ramtind ligger i opplag ved Skjelviksjøen i Bindal.Er ikke "Ramtind" bundet opp som reserve for bilførende hurtigbåt i Brønnøysund-området?
Tidevind ligger fortsatt i Oslo, men jeg ser at Baronessen, som vel skal ha en tilsvarende ombygging, ligger ved Brødrene Aa i Eikefjord. Så det kan godt tenkes at den skal inn på en av rutene til Trondheim først. Så kommer sannsynligvis Tidevind og Baronen også til Eikefjord for ombygging om ikke så lenge."Tidevind" skal etter som jeg har skjønt inn på Trondheim - Vannvika, skal ombygges til batteridrift. Blir dette blir gjort før, eller underveis anbudet?
Nybygg til Trondheim - Vanvikan også.1. januar nermer seg med stormskritt, noen som vet hvilke hurtigbåter som er klar for Trøndelag til da?
Slik jeg har fortstått det skal det 3 nybygg på Kystekspressen, neppe at alle er klar til nyåret. Er vel muligens derfor "Teisten" har tatt seg en prøvetur?
"Tidevind" skal etter som jeg har skjønt inn på Trondheim - Vannvika, skal ombygges til batteridrift. Blir dette blir gjort før, eller underveis anbudet?
Når vinterrutene i Vestland starter 1. November er vel "Fjorddrott" ledig samt at en av disse 3 kan frigjøres; "Njord", "Vingtor" eller "Ekspressen" (Rutene på Sogn/Nordfjord trenger 4 båter kun på søndagen og da går ikke Askøy-ruta)1. januar nermer seg med stormskritt, noen som vet hvilke hurtigbåter som er klar for Trøndelag til da?
Slik jeg har fortstått det skal det 3 nybygg på Kystekspressen, neppe at alle er klar til nyåret. Er vel muligens derfor "Teisten" har tatt seg en prøvetur?
"Tidevind" skal etter som jeg har skjønt inn på Trondheim - Vannvika, skal ombygges til batteridrift. Blir dette blir gjort før, eller underveis anbudet?
37 PBE. på Ytterøysambandet? Ser ikke ut som at det blir noen forbedring der kapasitetsmessig i nærmeste framtid. Er det ferjekaia på Hokstad som er grunnen til fortsatt 37PBE. Vet det har vært en del støy om kapasiteten på sambandet.Da er prekvalifikasjon er "fergetjenester 2025" lyst ut
Ruteområde 1: 850 Dypfest-Tarva, 855 Garten-Storfosna og 860 Garten-Storfosna-Leksa-Værnes
Driftsperiode: 01.01.2025-31.12.2024 + opsjon på inntil 2 år. (hvis gitte krav er oppfylt skal det gis opsjon på 5 år)
Krav(utdrag);
850: 15PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 1VTE med akseltrykk 8tonn og 32tonn totalvekt.
855: 20PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 1VTE med 52,5tonn totalvekt.
860: 15PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 1VTE med 52,5tonn totalvekt.
For alle ruter: passasjerkapasitet 3,5 ganger antall PBE, frihøyde nytt/brukt fartøy; for VTE 4,6m/4,2m. for PBE 2,5m/2,1m. plass under tak til minst 1 hundebur. Universal utforming.
Ruteområde 2: 950 Levanger-Hokstad
Driftsperiode: 01.01.2025-31.12.2028 + opsjon på inntil 2 år
Krav(utdrag):
Hovedfartøy: 37PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 2VTE med 52,5tonn totalvekt + 1 VTE med 25tonn totalvekt og 145 passasjerer
frihøyde nytt/brukt fartøy; for VTE 4,6m/4,2m. for PBE 2,5m/2,1m. plass under tak til minst 2 hundebur. Universal utforming og kioskvarer(automat godtas)
Ruteområde 3: 960 Skei-Gutvik, 965 Hofles-Geisnes-Lund og 985 Seierstad-Ølhammaren
Driftsperiode: 01.01.2025-31.12.2030 + opsjon på inntil 2 år samt utvidet tilbud på rute 965
Krav(utdrag):
960: 37PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 1VTE med 52,5tonn totalvekt og 95 passasjerer. plass under tak til minst 2 hundebur.
Hvis det tilbys åpen ferje skal denne ha "sprutvisir" i begge ender som leder sjøsprut bort fra bildekk, det skal være minimalt med sjøsprut på bildekk ved vindstyrke opp til 16m/s
965: 58PBE + 1 plass for HC-kjøretøy, 2VTE med 52,5tonn totalvekt + 2VTE med 25tonn totalvekt og 190 passasjerer. plass under tak til minst 2 hundebur. Kioskvarer(automat godtas)
985: 20PBE + 1 plass for HC-kjøretøy, 1 VTE med 52,5tonn totalvekt, passasjerantall 3,5xPBE, plass under tak til minst 1 hundebur.
For alle ruter: frihøyde nytt/brukt fartøy; for VTE 4,6m/4,2m. for PBE 2,5m/2,1m. Universal utforming.
Ruteområde 4: 963 Eidshaug-Gjerdinga og 966 Borgan-Ramstadlandet
Driftsperiode: 01.02.2025-31.12.2034 + opsjon på inntil 2 år. (hvis gitte krav er oppfylt skal det gis opsjon på 5 år)
Krav(utdrag):
963: 10PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 1VTE med akseltrykk 8tonn og 32tonn totalvekt. og 30 passasjerer. plass til minst 1 hundebur samt tilstrekkelig antall posthyller.
966: 10PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 1VTE med akseltrykk 10tonn og 50tonn totalvekt. og 30 passasjerer. plass til minst 1 hundebur.
Felles for alle ruter: frihøyde nytt/brukt fartøy; for VTE 4,6m/3,9m. for PBE 2,5m/2,1m. Universal utforming fra 2029.
doffinmercell/
Kjøpe tilbake ? "Kvernsund" var jo eid av Norled.Så spørs det hvordan Torghatten tenker å løse kravet om større ferje på Dyrøy - øyrekken nå da? Kjøpe tilbake "Kvernsund" fra Canada?
Blir vel søsterskipet Ramtind kanskje?Så spørs det hvordan Torghatten tenker å løse kravet om større ferje på Dyrøy - øyrekken nå da? Kjøpe tilbake "Kvernsund" fra Canada?
Det sies at tilstanden på salong og lignende ikke er tilfredsstillende der. Og Ramtind brukes vel også en del i Bindalen, går endel turer mellom Røytvoll-Harangsfjord-Skotnes.Blir vel søsterskipet Ramtind kanskje?