Anbud Trøndelag 2024 og 2025

Ser ut som om Helgøy er på vei sørover allerede, skal den på noe annet oppdrag før den skal inn i rute utpå Frøya?
 
Det var litt uventet siden Torghatten Midt eier "søsterferja" "Ramtind"....
Hva skyldes dette, motorkraft, Universell utforming?

Er også spent på hvilke fartøy Norled vil bruke i oppstarten....
Er ikke "Ramtind" bundet opp som reserve for bilførende hurtigbåt i Brønnøysund-området?
 
Er ikke "Ramtind" bundet opp som reserve for bilførende hurtigbåt i Brønnøysund-området?
Stemmer, er vel en del av kontrakten for "rute 18-111 Bindal" at de skal ha et større fartøy tilgjengelig for frakt av større kjøretøy. Ramtind ligger i opplag ved Skjelviksjøen i Bindal.
 
1. januar nermer seg med stormskritt, noen som vet hvilke hurtigbåter som er klar for Trøndelag til da?
Slik jeg har fortstått det skal det 3 nybygg på Kystekspressen, neppe at alle er klar til nyåret. Er vel muligens derfor "Teisten" har tatt seg en prøvetur?

"Tidevind" skal etter som jeg har skjønt inn på Trondheim - Vannvika, skal ombygges til batteridrift. Blir dette blir gjort før, eller underveis anbudet?
 
"Tidevind" skal etter som jeg har skjønt inn på Trondheim - Vannvika, skal ombygges til batteridrift. Blir dette blir gjort før, eller underveis anbudet?
Tidevind ligger fortsatt i Oslo, men jeg ser at Baronessen, som vel skal ha en tilsvarende ombygging, ligger ved Brødrene Aa i Eikefjord. Så det kan godt tenkes at den skal inn på en av rutene til Trondheim først. Så kommer sannsynligvis Tidevind og Baronen også til Eikefjord for ombygging om ikke så lenge.
 
1. januar nermer seg med stormskritt, noen som vet hvilke hurtigbåter som er klar for Trøndelag til da?
Slik jeg har fortstått det skal det 3 nybygg på Kystekspressen, neppe at alle er klar til nyåret. Er vel muligens derfor "Teisten" har tatt seg en prøvetur?

"Tidevind" skal etter som jeg har skjønt inn på Trondheim - Vannvika, skal ombygges til batteridrift. Blir dette blir gjort før, eller underveis anbudet?
Nybygg til Trondheim - Vanvikan også.
 
1. januar nermer seg med stormskritt, noen som vet hvilke hurtigbåter som er klar for Trøndelag til da?
Slik jeg har fortstått det skal det 3 nybygg på Kystekspressen, neppe at alle er klar til nyåret. Er vel muligens derfor "Teisten" har tatt seg en prøvetur?

"Tidevind" skal etter som jeg har skjønt inn på Trondheim - Vannvika, skal ombygges til batteridrift. Blir dette blir gjort før, eller underveis anbudet?
Når vinterrutene i Vestland starter 1. November er vel "Fjorddrott" ledig samt at en av disse 3 kan frigjøres; "Njord", "Vingtor" eller "Ekspressen" (Rutene på Sogn/Nordfjord trenger 4 båter kun på søndagen og da går ikke Askøy-ruta)

Fjord1 overtar rutene på Byøyene/Hommersåk i Stavanger hvor "Fjordsol" går nå, den kan vel være reserve på Vanvikan?
 

bak betalingsmur:

Rederi med ny rutekontrakt: – Båtene bygges om og moderniseres​

AtB og Torghatten Midt har skrevet kontrakt om båtrutene ut til øyrekka som varer frem til våren 2029.
Torghatten Midt AS vant altså anbudet for kontraktsområde 2, og 14. oktober var det kontraktsignering mellom AtB og Torghatten Midt. Oppstarten av kontraktsperioden for ruteområdet starter i januar neste år, altså 2024.
– M/S Vetlefjord fortsetter å trafikkere rute 820. Fartøyet oppgraderes og bygges om ved Oma Baatbyggeri AS i Stord. Oppgraderingen gir nye hovedmotorer og oppgradering av manøvreringssystem, egne soner for frakt av levende last, ny kran og oppgradering av salong, forteller kommunikasjonsrådgiver i AtB, Rolf Martin Krey til Hitra-Frøya.
– Rute 825 skal trafikkeres av M/F Helgøy. Fartøyet oppgraderes og bygges om ved Moen Verft AS i Rørvik.Fartøyet får oppgradert manøvreringssystem for en langt bedre manøvrering for midtre og bakre del av fartøyet. Dette gjør at skipet blir langt med stødig i krevende værforhold, beretter Krey, som ser fram til at de reisende får en enda bedre opplevelse.
– Kapasiteten for personbilenheter økes, ombyggingen gir en universelt utformet gangvei, i tillegg til at reiseopplevelsen bedres med romslig toppsalong
«Ruteområdet 2» omfatter rutene 820 og 825. Ruten 820 går til Dyrøy –Sørburøy–Gjesingen–Halten. Ruten er trafikkert av hurtigbåt. Rute 825 går til Dyrøy–Mausund–Bogøy–Sula. Denne er trafikkert av ferge.

Kontraktsperioden varer fra 2. januar 2024 til og med 25. april 2029, med ensidig opsjon på forlengelse i inntil to år.
 
Da er prekvalifikasjon er "fergetjenester 2025" lyst ut
Ruteområde 1: 850 Dypfest-Tarva, 855 Garten-Storfosna og 860 Garten-Storfosna-Leksa-Værnes
Driftsperiode: 01.01.2025-31.12.2024 + opsjon på inntil 2 år. (hvis gitte krav er oppfylt skal det gis opsjon på 5 år)
Krav(utdrag);
850: 15PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 1VTE med akseltrykk 8tonn og 32tonn totalvekt.
855: 20PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 1VTE med 52,5tonn totalvekt.
860: 15PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 1VTE med 52,5tonn totalvekt.
For alle ruter: passasjerkapasitet 3,5 ganger antall PBE, frihøyde nytt/brukt fartøy; for VTE 4,6m/4,2m. for PBE 2,5m/2,1m. plass under tak til minst 1 hundebur. Universal utforming.

Ruteområde 2: 950 Levanger-Hokstad
Driftsperiode: 01.01.2025-31.12.2028 + opsjon på inntil 2 år
Krav(utdrag):
Hovedfartøy: 37PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 2VTE med 52,5tonn totalvekt + 1 VTE med 25tonn totalvekt og 145 passasjerer
frihøyde nytt/brukt fartøy; for VTE 4,6m/4,2m. for PBE 2,5m/2,1m. plass under tak til minst 2 hundebur. Universal utforming og kioskvarer(automat godtas)

Ruteområde 3: 960 Skei-Gutvik, 965 Hofles-Geisnes-Lund og 985 Seierstad-Ølhammaren
Driftsperiode: 01.01.2025-31.12.2030 + opsjon på inntil 2 år samt utvidet tilbud på rute 965
Krav(utdrag):
960: 37PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 1VTE med 52,5tonn totalvekt og 95 passasjerer. plass under tak til minst 2 hundebur.
Hvis det tilbys åpen ferje skal denne ha "sprutvisir" i begge ender som leder sjøsprut bort fra bildekk, det skal være minimalt med sjøsprut på bildekk ved vindstyrke opp til 16m/s
965: 58PBE + 1 plass for HC-kjøretøy, 2VTE med 52,5tonn totalvekt + 2VTE med 25tonn totalvekt og 190 passasjerer. plass under tak til minst 2 hundebur. Kioskvarer(automat godtas)
985: 20PBE + 1 plass for HC-kjøretøy, 1 VTE med 52,5tonn totalvekt, passasjerantall 3,5xPBE, plass under tak til minst 1 hundebur.
For alle ruter: frihøyde nytt/brukt fartøy; for VTE 4,6m/4,2m. for PBE 2,5m/2,1m. Universal utforming.


Ruteområde 4: 963 Eidshaug-Gjerdinga og 966 Borgan-Ramstadlandet
Driftsperiode: 01.02.2025-31.12.2034 + opsjon på inntil 2 år. (hvis gitte krav er oppfylt skal det gis opsjon på 5 år)
Krav(utdrag):
963: 10PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 1VTE med akseltrykk 8tonn og 32tonn totalvekt. og 30 passasjerer. plass til minst 1 hundebur samt tilstrekkelig antall posthyller.
966: 10PBE + plass for 1 HC-kjøretøy, 1VTE med akseltrykk 10tonn og 50tonn totalvekt. og 30 passasjerer. plass til minst 1 hundebur.
Felles for alle ruter: frihøyde nytt/brukt fartøy; for VTE 4,6m/3,9m. for PBE 2,5m/2,1m. Universal utforming fra 2029.

doffinmercell/
37 PBE. på Ytterøysambandet? Ser ikke ut som at det blir noen forbedring der kapasitetsmessig i nærmeste framtid. Er det ferjekaia på Hokstad som er grunnen til fortsatt 37PBE. Vet det har vært en del støy om kapasiteten på sambandet.
 
Så spørs det hvordan Torghatten tenker å løse kravet om større ferje på Dyrøy - øyrekken nå da? Kjøpe tilbake "Kvernsund" fra Canada?
 
Back
Top