Det var vel bare Fjord 1 som kom med anbud for 2018, og de var også eneste alternativ for overgangsavtalen etter utsettelsen fra 2016 til 2018. Så de har nok gode muligheter til å få den. Det eneste er om Hordfast blir droppet. Da kan det bli aktuelt å inngå en langsiktig kontrakt med elektrifisering av Halhjem-Sandvikvåg. Dermed kan Torghattenfergene der bli ledige. Torghatten har en fast periode fra 2019 til og med 2026 og deretter 5 x 1 års opsjonerKontrakten på Mortavika-Arsvågen har sluttdato 31.12.2029, men imellom det og planlagt åpning av Rogfast i 2033 er det 3-4 år. Det blir et for kort tidsperspektiv for nybygg, så finnes det reelle konkurrenter til Fjord1 til å overta i overgangsperioden? Det blir vel ikke fartøysendringer verken på Bjørnafjorden eller Horten-Moss ettersom hovedfartøyene der nå er elektrifisert.
Det var vel bare Fjord 1 som kom med anbud for 2018, og de var også eneste alternativ for overgangsavtalen etter utsettelsen fra 2016 til 2018. Så de har nok gode muligheter til å få den. Det eneste er om Hordfast blir droppet. Da kan det bli aktuelt å inngå en langsiktig kontrakt med elektrifisering av Halhjem-Sandvikvåg. Dermed kan Torghattenfergene der bli ledige. Torghatten har en fast periode fra 2019 til og med 2026 og deretter 5 x 1 års opsjoner
De egner seg vel ikke så godt der de går heller, men hva vil være hovedproblemet med de på Boknafjorden?Tror ikke THN sine ferger på Halhjem egner seg på Boknafjorden...
Passer midt i blinken der de er no. Beste fergene som har gått siden Stord og Ullensvang =)De egner seg vel ikke så godt der de går heller, men hva vil være hovedproblemet med de på Boknafjorden?
Jeg deler nå ikke helt den oppfatningen, de sliter både i tåke og motvind, og har vel hatt en del driftsstopp pga at de har bare en thruster i hver ende. Dessuten er det stadig noen som kjører inn i overhengene, og i salongen blåser trekken rett gjennom fordi slusedørene ikke fungerer. Og ikke et eneste skikkelig pissoar.Passer midt i blinken der de er no. Beste fergene som har gått siden Stord og Ullensvang =)
Hvis de ikke er velfungerende på Bjørnafjorden av de nevnte årsakene her, så passer de iallefall ikke på Boknafjorden av samme grunner. De har vel ikke ballasttanker, og vind er det i haug og vegg på Boknafjorden.Jeg deler nå ikke helt den oppfatningen, de sliter både i tåke og motvind, og har vel hatt en del driftsstopp pga at de har bare en thruster i hver ende. Dessuten er det stadig noen som kjører inn i overhengene, og i salongen blåser trekken rett gjennom fordi slusedørene ikke fungerer. Og ikke et eneste skikkelig pissoar.
Neppe realistisk at de havner i Boknafjorden, men hvorfor mener du at de ikke passer der?
Jeg deler nå ikke helt den oppfatningen, de sliter både i tåke og motvind, og har vel hatt en del driftsstopp pga at de har bare en thruster i hver ende. Dessuten er det stadig noen som kjører inn i overhengene, og i salongen blåser trekken rett gjennom fordi slusedørene ikke fungerer. Og ikke et eneste skikkelig pissoar.
Neppe realistisk at de havner i Boknafjorden, men hvorfor mener du at de ikke passer der?
Ja, det finnes jo nærnavigasjon- og autodock systemer som kan redusere behovet for sikt. Dessuten har fergens størrelse og styreposisjonens høyde og avstand fra baugen betydning. Austevollfergen går jo ofte når Halhjemfergen innstiller.Så det er fergen sin feil at kapteinen ikke velger å gå inn Sandvikvåg når han ikke ser 10 meter? Fjord1 sine ferger hadde sine problemer også som alle andre.. Jeg har no pisset på mange vellfungerende pissoar på alle fergene...
Problemet er vel at i gamle Hordaland er det mange større samferdselsprosjekt som kjempar om same avgrensa pengepotten. Tippar at Bergen -Voss kjem høgare på lista enn i dag. Det er rasutsett veg som både dagpendlarar og yrkestrafikkantar vil ha tryggare. Dessutan er kapasiteten på mykje av strekninga alt utnytta med dagens trafikk.. Hordfast vert neppe skrinlagd, men pengemangelen kan føre til seinare byggestart. Rett nok sparer ein tid der, men der er ingen rasfare å fjerne og for mange yrkestrafikkantar vert det gjerne pausar uansett grunna pålagd kviletid.Det var vel bare Fjord 1 som kom med anbud for 2018, og de var også eneste alternativ for overgangsavtalen etter utsettelsen fra 2016 til 2018. Så de har nok gode muligheter til å få den. Det eneste er om Hordfast blir droppet. Da kan det bli aktuelt å inngå en langsiktig kontrakt med elektrifisering av Halhjem-Sandvikvåg. Dermed kan Torghattenfergene der bli ledige. Torghatten har en fast periode fra 2019 til og med 2026 og deretter 5 x 1 års opsjoner
Ser ingen grunn for at Boknafjordferjene til fjord1 ikkje kan hybridiseres. Største utfordringen er å finne plass til batterier. Noken som veit kva som skal installeres på Barøy, som jo nettopp har blitt sendt til ombygging?Problemet er vel at i gamle Hordaland er det mange større samferdselsprosjekt som kjempar om same avgrensa pengepotten. Tippar at Bergen -Voss kjem høgare på lista enn i dag. Det er rasutsett veg som både dagpendlarar og yrkestrafikkantar vil ha tryggare. Dessutan er kapasiteten på mykje av strekninga alt utnytta med dagens trafikk.. Hordfast vert neppe skrinlagd, men pengemangelen kan føre til seinare byggestart. Rett nok sparer ein tid der, men der er ingen rasfare å fjerne og for mange yrkestrafikkantar vert det gjerne pausar uansett grunna pålagd kviletid.
Apropos: har utviklinga kome så langt at Fjord 1 sine Boknafjordferjer kan elektrifiserast?
Hvis LNG tankene fjernes så blir det vel bra med plass til batterier både på Torghatten og Fjord1 fergene. Det er det som gjøres med "Barøy". https://www.norwegianshipdesign.no/archive/baroy-refitSer ingen grunn for at Boknafjordferjene til fjord1 ikkje kan hybridiseres. Største utfordringen er å finne plass til batterier. Noken som veit kva som skal installeres på Barøy, som jo nettopp har blitt sendt til ombygging?
Ja, det finnes jo nærnavigasjon- og autodock systemer som kan redusere behovet for sikt. Dessuten har fergens størrelse og styreposisjonens høyde og avstand fra baugen betydning. Austevollfergen går jo ofte når Halhjemfergen innstiller.
Men du svarer fortsatt ikke på hvorfor du mener de fergene ikke egner seg i Boknafjorden.
Du tar ting ut av sammenheng. Jeg brukte jo nettopp Austevollfergen (Husavik) som eksempel på at størrelsen og spesielt styreposisjonens høyde og avstand fra baugen, har betydning, når fergene er så primitivt utstyrt at man er avhengig av visuell sikt.Når du sammenligner Austevollsfergen og Sandvikvåg, så viser jo det hvor lite man vet..
Du tar ting ut av sammenheng. Jeg brukte jo nettopp Austevollfergen (Husavik) som eksempel på at størrelsen og spesielt styreposisjonens høyde og avstand fra baugen, har betydning, når fergene er så primitivt utstyrt at man er avhengig av visuell sikt.
Selv om Raunefjord og Lysøy ser ganske like ut fra den vinkelen, så er det vesentlig forskjell på bredde, thrusterløsning og kapasitet. Jeg må forresten få skryte litt av dronebildene dine. Kanskje det er løsningen i tåke, at du leder de inn med drone
Ja, det spørs om noe må gjøres. Hordfast tar jo sin tid. Med den bredden bilene har nå, burde jo fergene vært enda bredere, for å ha så mange felt. http://skipsfarts-forum.net/index.p...-130m-passasjerkatamaran-tbn.1060/#post-31527Hadde de giddet å bruke litt sprengstoff, så hadde mye blitt bedre..