Havila Kystruten, Bygg nr. 1710 & 1711 ved Barreras og bygg nr. 1093 & 1094 ved Tersan Shipyard, Havyard 923 "Havila Polaris/Pollux/Capella/Castor"

Refvik

Administrator
Staff member
Oversatt med Google Translate:

Barreras lammer "Havila-prosjektet" på grunn av finansieringsproblemer fra eieren. Byggingen av de to cruiseskipene, verdsatt til rundt 300 millioner, er innstilt - Det norske firmaet, som regner med premieren på skipene innen 2021, har gått tom for "finansiering"


 

Refvik

Administrator
Staff member
Sitat: "- Det har oppstått utfordringar med designet knytt til vekt og djupnegang. Det har resultert i stans i produksjonen hos det spanske verftet Barreras"

Er ikkje designet på desse to samme som på dei to som byggast i Tyrkia?

 

Refvik

Administrator
Staff member
Sitat: "Det er fire identiske skip det er snakk om, men grunnen til at bygginga kan halde fram i Tyrkia er at dei to verfta har ulike måtar å bygge på. Det gjer at Tersan i Tyrkia kan bygge vidare, sjølv om vektproblema er dei same for alle fire skipa, seier Arild Myrvoll til Nett.no"

Og vidare: "Den spanske avisa La vos de Galicia skriv at det spanske verftet har sendt eit varsel til Havila Kystruten og oppseiing av kontrakten på grunn av manglande betaling. Det avviser Arild Myrvoll. - Vi har ikkje mottatt noko kansellering, seier han. Havila Kystruten har pengane og finansieringa på plass, i følgje Myrvoll, og forhandlar no med verftet om å finne tekniske løysingar"


"
 

rd77

Active Member
Yes it's a mess at Barreras right now. Some rumours going that Havila may cancel the two ships at Barreras and order them again at Tersan...
 

Jan

Member
Det spanske Barreras-verftet har ikkje hatt kontroll med vekta til dei to kystruteskipa «Havila Pollux» og «Havila Polaris». No blir dei truleg forlenga med ni meter, til over 130 meter, skriv Nett.no. Skipa som trafikkerer kystruta Bergen – Kirkenes kan ikkje stikke djupare enn 5,20 meter.

 

Refvik

Administrator
Staff member
Hvilke skip kan være aktuelle for noko slikt leie utenom Hurtigruten sine?
 

IsakHals

New Member
Et av de tidligere kanskje?
MS Gann
MS National Geographic Explorer
MS Nordstjernen
MS Sjøkurs
MS Serenissima
Vil tru at de mest aktuelle av de er Gann eller Nordstjernen og muligens Lofoten.
National Geographic Explorer og Serenissima er nokk opptatt. Sjøkurs ligger for salg men spørs om de anser ho som en aktuell kandidat.
Men hadde jo vært spennende å fått noen av de tilbake langs kysten.
 

IsakHals

New Member
Mener at Lofoten og Nordstjernen ikke kan brukes pga. nye regler fra 2021 om at det blant annet skal være heis ombord?
Det er korrekt, men N. G. Explorer og Serenissima tar ikke last. Usikker på Gann om de har mulighet men trur det.
Det er vell få skip som ikke er bygd for å gå Bergen-Kirkenes som er egnet til å seile i Kystruten. Så om de kan få dispensasjon noen måneder så kan jo Lofoten eller Nordstjernen seile siden disse kan ta last. Problemet eller utfordringen blir jo om de klarer å finne to skip som passer til kravene.

Midnatsol, Trollfjord og Finnmarken skal også ut men disse skal nok rett inn i explorer fart så de blir nokk heller ikke tilgjengelig.
Sjøkurs har jo også lasterom men er jo begrenset hva de kan løfte med den kranen de har nå. I tillegg til at der ikke er heis.
 
National Geographic Explorer er nok utelukket. Kraftig ombygd og utsolgte cruise de neste 3 årene.
Nordstjernen er vel kanskje den som er nærmest å kunne gå rett inn i kystfart, men også de har jo Svalbard-cruise som er solgt frem i tid. Generelt sett er det vel svært få skip utenom de som er bygd for Hurtigrutefart som oppfyller kravene i anbudet. Vanskelig nøtt det her, men kan bli spennende og se hva som dukker opp!
 

rd77

Active Member
Seems Havila is pushing to restart work at Barreras, but they want a lot of guarantees from the yard. Apparently all four of the newbuild have a weight problem (so the root of the problem is not with the yards but with the designer it seems). The two Tersan ships will get a superstructure of aluminium instead of steel to remedy the problem, while the two Barreras ships will most likely be lengthened by 9m each: https://www.farodevigo.es/noticias-suscriptor/economia/2019/10/15/havila-apremia-solucion-barreras-retomar/2186401.html
 
Top