Hurtigrutetråden

"Otto Sverdrup" på nordgående i Karmsundet i ettermiddag på retur til Ålesund.
På cruise?
"Maud" ut fra Tromsø i ettermiddag.

Maud by Asimut 2, on Flickr
På cruise?
Er vel heller det at når noen måtte ut som følge av Havila kom inn, så var det vel de nyeste som egnet seg best som rene cruiseskip og dermed er mest egnet for Hurtigruten Expedtions
Allikevel! VESTERÅLEN har aldri vært et skikkelig skip og er modent for Tyrkia.
 
Hurtigruten to Add Four More Ships to Dedicated Expedition Service

Hurtigruten will add more ships to year-round expedition service in 2021 as the Trollfjord and Finnmarken will be positioned in the market, along with the Spitsbergen and Midnatsol, which will be moved to year-round expedition cruising.

“We’ve had an ambition to grow the number of ships in the expedition market since I joined the company, and we are driving that strategy,” Daniel Skjeldam, CEO, told Cruise Industry News. “We’re taking ships out of the coastal route and adding them to the expedition setting on the coast.”

Between now and 2021, Skjeldam will also oversee the launch of three new hybrid expedition vessels for the line.

The Roald Amundsen joins the fleet this spring, followed by Fridtjof Nansen in 2020 and an unnamed newbuild in 2021.

Les meir på sidene til Cruise Industry News

hurtigruten_fleet.jpg
Of note, Hurtigruten’s newbuilds are large, at 530 berths, and the existing ships being moved to pure expedition operation will have an estimated 500 berths each.

“You cannot drive the market with 100-bed ships,” said Skjeldam. “We are allocating our largest ships to expeditions. The Midnatsol, Finnmarken and Trollfjord are extremely well suited.”
MIDNATSOL var ikke så vellykket i chilensk Syd-Patagonia!

Early plans call for year-round deployment for that trio on the Norwegian coast, but with a completely different itinerary, no night-time calls, and longer port stays, plus more shore excursions. Og sikkert på de seilingsdatoer, når Havila betjener Kystruten!

Expect the homeports to change too, with Hurtigruten eyeing major airlift in cities like Hamburg. Hallo! Vil de bli flagget ut?

Hva er det for et tredje skip i ROALD AMUNDSEN-klassen, som angivelig skulle komme i 2021? Ser at enten MIDNATSOL eller TROLLFJORD på bildet har hvit skorstein og et navn med langt fornavn og meget kort efternavn?! Glipp?
 
Hvordan er det? De ruter som HAVILA CASTOR, HAVILA POLLUX og HAVILA POLARIS skulle ha betjent, opprettholder Hurtigruten midlertidig dem, eller aksepterer Det Kgl. Samferdseldep att kun åtte av elleve ruter er operative?
 
Er det noen som har reist med HAVILA CAPELLA, og kan sammenligne hvordan den reiseopplevelsen er i forhold til Hurtigruten?
 
På cruise?

På cruise?

Allikevel! VESTERÅLEN har aldri vært et skikkelig skip og er modent for Tyrkia.
"Vesterålen" er det skipet i ruten med minst kanselleringer og er den beste sjøbåten i ruten.
"Hurtigruten som bare går og går"
Nå med nye HVM og stabilisatorer er vell "Vesterålen" det skipet som tjener det opprinnelige formålet med ruten best.
For ikke å glemme at hun er også det siste VDS-skipet som seiler i hurtigrute etter at "Lofoten" ble solgt.

Så det er vanskelig å skjønne hva du mener med at hun ikke er et skikkelig "skip"
 
"Vesterålen" er det skipet i ruten med minst kanselleringer og er den beste sjøbåten i ruten.
"Hurtigruten som bare går og går"
Nå med nye HVM og stabilisatorer er vell "Vesterålen" det skipet som tjener det opprinnelige formålet med ruten best.
For ikke å glemme at hun er også det siste VDS-skipet som seiler i hurtigrute etter at "Lofoten" ble solgt.

Så det er vanskelig å skjønne hva du mener med at hun ikke er et skikkelig "skip"
Jada, og det eneste Hurtigruteskipet som ble bygd i Nord-Norge. Jeg burde vel ha presisert skikkelig Hurtigruteskip. Den mislykkede 80-tallsserien er jo et resultat av samferdselsminister Asbjørn Jordahls "korstog" mot Hurtigruten og begynte som fraktskip opprinnelig med plass til færre passasjerer enn skipene fra 60-årene. Så ble de også rask ombygd, med katastrofale følger for utseendet (ikke for at de var særlig pen opprinnelig heller) og særlig trivelig har de jo aldrig vært å reise med, med fryktelig trist kafédel og en direkte farlig landgang (andrestyrmann sklei selv på den og forstuet foten når han skulle hilse brannsjefen i Hadsel kommune velkommen ombord foran en branninspeksjon, når kommunene ble pådyttet ansvaret for brannvernberedskapen i norsk sone til sjøs – husker ikke hvilken av MIDNATSOL, NARVIK eller VESTERÅLEN det var – i 1994).

For de overtroiske er det jo f.ø. litt morsomt at siden en same, som ofte reiste med VESTERÅLEN, efterlot seg en stav ombord og siden aldri viste seg ombord mer, har VESTERÅLEN aldri vært ute for skikkelig hardt uvær. Den staven kan sees i et vitrinskap ombord.
 
Last edited:
Jada, og det eneste Hurtigruteskipet som ble bygd i Nord-Norge. Jeg burde vel ha presisert skikkelig Hurtigruteskip. Den mislykkede 80-tallsserien er jo et resultat av samferdselsminister Asbjørn Jordahls "korstog" mot Hurtigruten og begynte som fraktskip opprinnelig med plass til færre passasjerer enn skipene fra 60-årene. Så ble de også rask ombygd, med katastrofale følger for utseendet (ikke for at de var særlig pen opprinnelig heller) og særlig trivelig har de jo aldrig vært å reise med, med fryktelig trist kafédel og en direkte farlig landgang (andrestyrmann sklei selv på den og forstuet foten når han skulle hilse brannsjefen i Hadsel kommune velkommen ombord foran en branninspeksjon, når kommunene ble pådyttet ansvaret for brannvernberedskapen i norsk sone til sjøs – husker ikke hvilken av MIDNATSOL, NARVIK eller VESTERÅLEN det var – i 1994).

For de overtroiske er det jo f.ø. litt morsomt at siden en same, som ofte reiste med VESTERÅLEN, efterlot seg en stav ombord og siden aldri viste seg ombord mer, har VESTERÅLEN aldri vært ute for skikkelig hardt uvær. Den staven kan sees i et vitrinskap ombord.
«Vesterålen» er tvert i mot det siste skikkelige hurtigruteskipet som seiler i hurtigrute.
Hun er kanskje ikke så pen, men jeg er uenig når det kommer til trivsel.
«Vesterålen» har nå fått ny landgang så jeg kan vell bare anta at det er lenge siden du har reist med den.

Når det kommer til påstanden din om at skipet ikke har vært utfor skikkelig uvær så forteller vell avisartikkelen jeg linket til at hun er den siste båten som legger still pga været.
Hva sier det om de andre skipene i følge deg?
 
Ja, siste gang var nok 2007.

Jeg ser jo ikke helt at avisartikkelen avkrefter sagnet om samestaven. Uansett nevnte jeg det kun som en morsomhet, ikke som et argument for noe som helst.

Vel, kun utsagnet at VESTERÅLEN er den siste båten som ligger still pga. uværet sier jo egentlig ingenting om de andre skipene. Jeg har vært med RICHARD WITH fra Bodø til Stokmarknes i 1994 når vi lå en time utenfor et "kokende" hav utenfor Svolvær før kaptein bestemte seg for å gå inn. Jeg har også vært med NORDNORGE fra Shetland til Bergen på jomfruturen i 1997, hvor sjøen slo over utsiktssalongens frontvinduer på 7. dekk. Men jeg har en følelse av at rederiet har en annen policy nu, de ser ikke på kystruten som et nødvendig transportmiddel, men som noe som skal gi en "smertefri" opplevelse for turister (og skip). Jeg vet at man nekter å anløpe Hammerfest med de nye skipene ved dårlig vær, fordi at havnesjefen i Hammerfest insisterer på å opprettholde jernplateskodde kaier istedenfor traktordekk. Jeg vet at man ikke går ut i like hardt vær som man gjorde før, men jeg tviler på at det skulle være for at skipene ikke skulle klare det – det skyldes nok at man ikke vil utsette "moderne landkrabber" for det. På leveranseturen med NORDLYS fra Hamburg til Oslo i 1994 skulle vi ha gått vest for Danmark men gikk Kiel-kanalen nok en gang pga. dårlig vær. Man sa offisielt at det var for at "man ville ikke utsette skipet for uvær før det var døpt"(!), men jeg fikk høre at det var fordi at man ikke ville utsette de inviterte gjestene ombord for den opplevelsen. Og Kiel-kanalen koster det å gå gjennom! De er utrolig mange skip som går rundt Skagen istedenfor å gå gjennom den, pga. de høye avgiftene.
 
Det siste skikkelige Hurtigruteskipet som ble bygd skulle jeg si var NORDNORGE av 1964 og det siste som gikk i rute LOFOTEN av samme år. Men jeg har sansen for nittitallsskipene (før man totalt ramponerte interiøret i dem) og FINNMARKEN/OTTO SVERDRUP, derimot ikke for TROLLFJORD og MIDNATSOL/MAUD.
 
Er det ingen som kan svare på om det for tilfellet går åtte, ni, ti eller elleve skip i kystrutetrafikk?!
 
For tiden går det åtte skip i ordinær hurtigrutetrafikk. De tre siste Havila-skipene mangler, og det er ikke satt inn noen erstatning for dem.
For å finne avganger, gå inn på www.entur.no og søk forbindelse kun med bilferge mellom kystrutehavner. Ved å klikke på avgangen, få du opp info om det er Havila eller Hurtigruten som utfører turen.
 
Jeg er overbevist om at hvis kystruten hadde gått til Oslo så ville Det Kgl. Samferdselsdepartement aldri ha akseptert at tre av elleve avganger mangler.
 
For å finne avganger, gå inn på www.entur.no og søk forbindelse kun med bilferge mellom kystrutehavner. Ved å klikke på avgangen, få du opp info om det er Havila eller Hurtigruten som utfører turen.
Tusen takk. Dessverre viser jo ikke siden hvilket skip, og fremforalt; du kan ikke kjøpe billett der. Ellers er jo siden god, vet at man rett og slett søker på reiserelasjon og så kan velge (bort) båt, tog, buss &c.
 
Jeg vet at man nekter å anløpe Hammerfest med de nye skipene ved dårlig vær, fordi at havnesjefen i Hammerfest insisterer på å opprettholde jernplateskodde kaier istedenfor traktordekk.

Nekter å anløpe Hammerfest?
Dette var nytt for meg, hvor har dette sprøytet fra?
 
For tiden går det åtte skip i ordinær hurtigrutetrafikk. De tre siste Havila-skipene mangler, og det er ikke satt inn noen erstatning for dem.
Akkurat nå er det 6 skip i rute da Nordlys og Richard With er på verksted. Trollfjord settes inn for Richard With i rute fra Bergen 14.februar
 
Nekter å anløpe Hammerfest?
Dette var nytt for meg, hvor har dette sprøytet fra?
Siden du kaller det for sprøyt går jeg utfra at det var et retorisk spørsmål. Du forventer deg vel ikke et seriøst svar på det spørsmålet, som i tilfelle ville bekrefte at det var sprøyt. NB! Jeg skrev ved dårlig vær

Hyggelig tone du har!
 
Back
Top